onsdag, mai 16, 2007

Kampen for tilværelsen

Det har vært lite nytt og spennende å melde fra denne delen av landet. Men forleden sa en av mine øyenvipper takk for seg, og forlot mitt ellers så aktive øyelokk. Etter lang og tro tjeneste ble den rett og slett gammel og sliten, og av den grunn måtte den gi tapt for en ny og lovende yngre bror. Vanligvis er dette en prosess som går meg hus forbi, men denne øyenvippen ville tydeligvis ha en bemerkelsesverdig avskjed fra mitt venstre øyelokk. Dette håret klarte nemlig å klistre seg til selve øyet. Øyet (lat. manque), som er et svært følsomt observasjonsorgan, lot seg irritere av denne vemmelige øyenvippen. Og jeg likeså. Siden jeg fra før av har en mental sperre på å ta på selve øyet, valgte jeg heller å prøve å gnikke og gnu med håndflaten. Men dette førte bare til at øyenvippen plasserte seg midt på pupillen, noe som bare var enda mer irriterende.

Jeg ble en gang fortalt av en av mine nærmeste venner at jeg var en person som likte to ting; Sour Cream and Union og svømme under vann. I de senere år har jeg gått litt bort i fra førstnevnte, men fra da jeg fikk klengnavnet fisken på barneskolen har jeg alltid likt å svømme under bølger og sprellende badenymfer. Men denne fisken nekter å åpne øynene uten beskyttende hjelpemidler i form av svømmebriller. Derfor var det helt nyttesløst å skylle øynene for å få vekk den enerverende øyenvippen og jeg måtte derfor ta i bruk andre metoder.

Mitt neste kreative påfunn var å prøve å skylle øyet innenifra. Tanken var å få tårene til å strømme, et overraskende motangrep på øyenvippen, og til slutt en triumferende seier over dette hårstrået som okkuperte min travle ettermiddag. Jeg presset på og tenkte tilbake på da Lillefot mistet sin mor i filmen Lillefot og vennene hans. Det falt en tåre eller to i kinosalen da, men alle de påfølgende årene har gitt meg litt mer hår på leggene, til dels mørkere stemme og forkastet den en gang så emosjonelle og følelsesladde Eirik. Tapet av moren til Lillefot fikk meg egentlig bare til å tenke på hvordan det ville vært å leve blant dinosaurer. Øyet forble tørt og øyenvippen hadde nok en gang befestet sin posisjon som den ubestridte og onde herskeren i den sentrale delen av øyeregionen.

Nok fikk være nok. Nå hadde jeg knotet med denne øyenvippen i et kvarter og tok derfor fingrene til bruk. Riktignok med øyelokket lukket, men det ga resultat. Øyenvippen resignerte og jeg hadde igjen tatt tilbake hegemoniet over øyet. Jeg konkluderte med at øyenvippen hadde forflyttet seg oppover og bak øyeeplet, og at den derfra ville bli ført ut i tårekanalen, bihulene eller andre kroppslige avløp.

Det virket som om at kampen mellom meg og denne øyenvippen vil ingen ende ta. For dagen etter sitt første angrep på mitt følsomme øye, dukket den opp på ny. Oppgitt over dens stayerevne, igangsatt jeg på ny hånd og fingerbevegelsene som hadde fått den vekk fra øyet dagen i forveien. Hårstrået ble igjen presset oppover og bak øyelokket, og til alt hell, ga den etter og fant sin plass oppe på øyeeplet sin høykant. Og der har den blitt.

Nå, fire dager etter at denne seige øyenvippen leverte sin avskjedssøknad, kan jeg ved jevne mellomrom merke at dette hårstrået fremdeles dirrer mot innsiden av øyelokket. Irriterende? Ja, men så har jo øyenvipper særdeles viktige arbeidsoppgaver for å holde menneskekroppen funksjonibel. Så når de først må gi seg etter lang fartstid med å holde seg fast til øyelokkets hyppige blunking, forstår jeg godt at de ønsker å tre ut fra den autoritære og systematiske levemåten. Vi er vel alle potensielle rebeller. Så sånn går nu dagan…

15 kommentarer:

Anonym sa...

Skjønner deg godt. Jeg har også valgt å gå bort fra Sour cream and Union.
Forøvrig kan et eggeglass med kaldt vann funke bra for å fjerne ubudne gjester fra kikkekula.

Anonym sa...

et lite tips stakkars deg, bruk saltvannsøyedråper, det gjør ikke vondt, eller kanskje øyebadevann, finnes på apoteket, vettu. ellers så føyer jeg meg inn i rekken over mennesker som også har sagt adjø til sour-cream and onion. er rett og slett den vannvittige ettersmaken liksom. ellers så gjenstår det vel bare å si, hva nå, anne grosvold?

Eirik sa...

Helge: Inger Johanne va kritisk t ditt tips, Helge. Vannet har ikkje samme innhold som tårevannet, og det vil derfor bli komplikasjona me øye mitt og vannet.

Inger Yo: I know! Æ har smaken av sour cream and union i kjæften i mange daga etter at æ har spist d. Æ huske at æ likte at detta potetgullet va mye bedre etter at den hadde stått åpen non daga og godgjort sæ. Samme e d me riskrem, æ et ikkje d lengre.

T dokker begge: Takk, for gode tips!

Unknown sa...

Ser man det.. har sjøl slitt med ett rødt øye de siste dagene, våkna opp ein morning så åpna det eine øyet seg som vanlig, mens det andre va klistra igjen..leit! Sjøl tar eg meg på øyet heile veien, siden eg bruke linser, nå måtte eg i tillegg vaska det med varmt vann på ein vaskeklut(artig ord, klut).. så gikk det ganske over, men plutselig va det der igjen, å eg suste på apoteket å kjøpte meg øyedråper t ein slikk å ingenting! Prøv det du! Eller går det bedre?

Mariaster sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Mariaster sa...

Har du prøvd "Så som i himmelen"? Den filmen har gjort mange av mine mannlige venner til myke menn. Sammen med "Lillefot og vennene hans I", utgjør den brorparten av grunnlaget som må til for å få menn til å kunne vise følelser i form av øyevann.

Eirik sa...

Arne: Æ trur æ har fått den ut nu. Æ har i alle fall ikkje kjent den sian 17.mai. Kan være å gråt en tåre da æ glapp taket i heliumsballongen og at den som mange ganga før fløyg rett t værs.

Maria: Æ sovna faktisk under den maratonlange svenske sangsuppa. Derimot kan nok Forrest Gump eller en Liverpool-seier i Aten få tåran t å fosse.

Mariaster sa...

Bra du har fått den ut. Jeg mener, hvis dens sjebne skulle ligge å hvile på en Liverppol seier, er det jo slettes ikke sikkert den ville forlate øyet ditt med det første..

Eirik sa...

Hehe...it`s funny because it`s true! Men man leve jo i trua...Tommeln opp!

iD. sa...

hei, eg og har hatt augeproblem og augevippe problem. berre at eg trur at ei av dei mange hårene ikkje ville dette av, så den ville heller lage seg en liten bettenelse eller lignande, så eg skulle gå rundt å ha det vondt, i tillegg til å ha en klump som stakk opp over auget (den var førebels liten, så den viste ikkje så godt, men var faen så vondt!). Og teit som eg er pirka jo borti den heile tida, og plutselig en dag når eg pirka på den, så vart den borte vekk. Dagen før eg var tenkt å ringe doktoren:p

Eirik sa...

Uff, da...Det hørtes ikkje særlig godt ut. Da va d jo bra at den blei borte. Men at du tørr, med dine lange og kvasse kvinnenegla, å pirke og skrape i øyelokket forblir ei gåta før mæ.

Anonym sa...

Dette har eg vært borti før, Eirik. Mange ganger faktisk. Trikset, eg har tenkt å ta patent på denne behandlingsmetoden, e noge eg har valgt å kalla Low-pH-Shock-Therapy. Det du gjør e rett og slett av du lage ei goe blanding av plumbo, eller aent lignande med en distinkte etsande karakter, i ei teskje. Påfør syrå på øyet med at du på en måte legge øyeeplet neri skjeiå. Nå e det viktig at du har klar sånn øyespylar, for du bør helst ikje ha på syrå i lengre enn 3 sek. En øyevipp-hårstrå tar mellom 1,4-2 sek å fortæras. Vanlige hår går på 0,4 sek. Kjønnshår kan ta heile 5 sek, både pågrunn dets av konsistens og spiralkarakter, så då villle eg anbefalt bruk av spontanopptenning.

Eirik sa...

hehe...så hvis man får et kjønnshår klistra t øyet, funke altså ikkje behandlingsmetoden din? Me tanke på at kjønnshårets etsningstid overskride de 3 sekundan man kunne ha behandlingsvæska på øyet...

Og ka me navlelo? Kompakt og lite gjennomtrengbar...det må jo ta et minutt!

gl.no sa...

Jeg må bare få gratulere deg med Lllehammers kanskje laveste publiserings-terskel! :-D

Men du skal få for at det blir et såpass langt innlegg av det. Jeg skal innrømme at jeg ikke orket å lese hele innlegget denne gangen. Men som allergiker, anbefaler jeg øyedråper, som så mange andre her inne...

Eirik sa...

Hehe...å få mye ut av ingenting e en egenskap en hver ønske sæ. Tydeligvis har ikkje æ denna egenskapen, med tanke på at æ ikkje klarte å pirre nysgjerrigheten din helt t siste punktum. Kor mangla æ det lille ekstra?