mandag, februar 18, 2008

Gammel eller ny?

En gang i blant kjøper jeg meg nye klær. Ulempen med dette er at min slanke pengebok blir anorektisk tynn, men samtidig får jeg jo forhåpentligvis et mer delikat og spiselig ytre. Og når jeg slenger på meg disse nyinnkjøpte tekstilene kommer ofte gratulasjoner eller spørsmålet; ” er den genseren ny?” Svaret mitt blir som oftes ja, men om det er over en uke siden jeg kjøpte plagget, svarer jeg at den er gammel.

Terminologien på hva som er gammelt og hva som er nytt er noe diffus og uklar. Selv om jeg karakteriserer en genser for gammel hvis den har hatt lengre levetid hos meg enn en uke, vil jeg fortsette å bruke denne genseren i de neste månedene. Ja, faller den virkelig i smak, så vil den gå i klessyklusen min i de neste årene. Melka derimot. Hvis den blir definert som gammel, så snakker vi om død og fordervelse til uheldige melkedrikkeren. Og i slike tilfeller er gjerne melka over en uke gammel.

Det fine med melka er at Hvermansen kan sjekke om melka er gammel før han heller hvite krittklumper oppi frokostblandingen og eimen av sur melk eksploderer og overgår kjøkkenets nøytrale duft. Melkeprodusenten har nemlig vært så kundevennlig og advarer med at melka er best før en satt dato. Med andre ord, at den er dårlig etter den samme satte datoen. Denne nyttige informasjonen finner man dessverre ikke på klær. I dagens kjøpelysne og motejagende samfunn burde kanskje en slik anbefaling også tas i bruk av klesprodusentene. Da kunne nemlig en som ikke følger med på motebildet bli enklere informert når klærne hans var for gamle, og det var på tide med en ny garderobe. Man hadde også sluppet hvisking bak ryggen og sjokkerende blikk fra forbipasserende når fjorårets mote blir latterliggjort. At jeg vandret i cherrox på ungdomsskolen er i og for seg en tragedie, men dette kunne lett vært unngått med en best-før-dato, eller i mitt tilfelle en patetisk-etter-dato.

Jeg har iallfall nye klær nå, så da slipper jeg å ha samfunnets motepoliti hengende over meg. Inntil videre.

8 kommentarer:

Eirik sa...

Yup! I will...in due time.

Good old Ivan. How are you? Still dinking those St.Peterburg vodkashots you told me all about?

And Agamagra Blackray. How could I forget you. We should shoot the breeze some time

Anonym sa...

See HERE

Anonym sa...

Jeg tror det kommer litt an på øyet som ser. Jeg går fortsatt i gamle bukser fra videregående. Men hvis personen som kommenterer plagget ser det for første gang, vil det i deres øyne være nytt.
- Se det, du har fått deg ny anorakk siden sist, kan være en typisk situasjon man kan komme opp i.
Anorakken er kanskje tre år gammel, men for den gamle kjenningen vil den fremstå som ny.
Det samme kan man si om kjærester, tatoveringer og hårfarge.

Eirik sa...

Ok, Helge! Så æ har egentlig ikkje nokka poeng?

Anonym sa...

Hvermansen!?!

Anonym sa...

Jeg må først finne ut hva poenget mitt var først. Merker at jeg blir forvirret av å lese det om igjen. I'll let you know!

Eirik sa...

Yepp

gl.no sa...

Tenk så greit det hadde vært å vite på forhånd når ting man kjøpte gikk av moten. Men hva med ting som aldri går av moten? Skal de forbli uten merking, eller skal de merkes "verst etter gudene vet"-ish?